fredag 26 september 2014

Dags för att ta det till nästa nivå!!

Hej!
Denna blogg är tänkt att länkas till mitt Instakonto (@Pushthrough), helt enkelt för att inläggen där inte skall behöva bli så vansinnigt långa! (y). Min tanke är att jag till exempel skall lägga upp en träningsbild och därefter här berätta hur träningsupplägget har varit samt små tips på hur jag gör övningar etc. Samma sak för mat, att jag till exempel lägger ut en maträtt på Instagram för att sedan lägga upp recept och tips och tricks här!


Idag började jag dagen med fastande cardio, detta innebär helt enkelt att jag kör cardio direkt när jag vaknar innan frukost. Detta för att öka förbränningen lite (plus spara tid). Senare på dagen var det axlar som gällde på gymmet! Eftersom jag har slackat aningen i bakre axlar så började jag passet med att köra tre övningar för bakre axlarna för att sedan göra tre övningar för sidan och avslutningsvis tre övningar för framsida. Jag vet att många som gymmar har stor fokus på pressövningar för framsida när dom kör axlar. Det är till exempel vanligt att folk börjar med att köra hantelpress väldigt tungt först och köra bakre axlar sist (om dom ens kör det). För att få en rundhet i axlarna så måste man däremot få fram de bakre axlarna, jag rekommenderar därför ifall du känner att dina bakre axlar sackar efter att du prioriterar dom och kör dom före du kör sida/framsida!


 Idag är sista dagen innan jag refeedar! Refeed är någonting man kan göra under deff. När man deffar är ju hela idén att man ska ligga i ett kaloriunderskott och just jag ligger väldigt lågt på kolhydrater just nu också. Problemet som kan uppstå när man ligger i ett underskott för länge är att kroppen är smart och kommer börja anpassa sig efter det lägre kaloriintaget efter ett tag. Dessa anpassningar kan leda till att du blir tröttare, inte har lika mycket ork på gymmet, ditt immunförsvar saktar ner så du känner dig lite småsjuk och värst av allt för deffens skull: din metabolism går ner. Kroppen går alltså helt enkelt in i ett slags sparläge och detta är något man vill undvika. För att kicka igång kroppen och därmed metabolismen brukar jag därför slänga in ett cheatmeal en gång i veckan där jag inte räknar mina kalorier alls egentligen.
Vissa som går på ett cheatmeal går helt löst och käkar till exempel McDonalds eller Pizza, men jag vill ha i mig bra mat och bra makros fastän jag äter cheatmeal.
Jag brukar därför försöka att antingen laga själv eller gå på en bra buffé. Senast jag åt ett cheatmeal var jag på en kinabuffé och pressade i mig 5 tallrikar av ris, kyckling, räkor och ja, allt som fanns!! Under cheatmealet försöker jag alltså att bara fylla på med så mycket makros som möjligt och struntar helt i kalorierna. Men jag försöker som sagt att undvika "tomma kalorier" (alltså mat med höga kalorier men som saknar bra makros).
Man behöver inte vara rädd för varken fett eller kolhydrater under detta mål, utan gå lös! Refeed är dock något som enbart fungerar om din kropp verkligen gått in i detta sparläge. Många som kör detta har fortfarande reserver att gå på och om deffen/dieten saktar ner så finns det andra saker som måste åtgärdas. Cardion kanske har slackat lite? Träningen inte blivit riktigt lika lång som den borde? Du har inte sovit ordentligt? Eller du kanske helt enkelt har legat för högt på kalorier?

Jag anser att vare sig man vill bygga muskler eller gå ner i fett så är det TRE faktorer som spelar störst roll och det är sömn, kost och träning. Du måste sikta på att verkligen få dina 8 timmars sömn och gärna en liten powernap under dagen. Kanske bara på en kvart? Du måste kolla på ditt kaloriintag samt dina makros, vill du öka i massa måste du ligga på ett kaloriöverskott och vill du minska måste du ligga i ett kaloriunderskott så enkelt är det, sen i dessa så måste man lyckas klämma in bra makros. Detta kommer jag återkomma till i senare inlägg.
Träningsmässigt så är det både gym och cardio som gäller, vare sig du vill bulka eller deffa. Jag förespråkar verkligen att man håller i cardio även fast man bulkar, då detta har dels kommer underlätta för dig när du väl ska deffa såväl som det är bra för hjärta, fettförbränning och så vidare.


Tackar ödmjukast för att du har tagit dig tid att läsa detta och jag hoppas att denna information kan hjälpa någon! Jag har snuddat lite lätt på ganska många punkter, men jag kommer djupdyka mer in på allt i senare inlägg!!

MVH//Johan Ädling "Pushthrough"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur när man dig? har du någon e-mail eller liknande har ett par frågor

Pushthrough sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.