måndag 29 september 2014

"International Chestday", viloodag? Träningsmängd?

Måndag idag, vilket för många är lika med mållånga köer till bänkpress och cablecrossen på gymmet! Jag har full förståelse för att många kör bröst på måndagar, då dom kanske har tagit helgen ledigt och återhämtat sig lite och vill nu ge allt för att öka den eftertraktade bänkpressen! Även jag började dagen med bröst, men det var av en ren slump. Jag kommer ärligt talat inte ens ihåg senaste gången jag tog en vilodag från gymmet (förmodligen någon gång i sommras?).

Nu säger kanske många "Men tänk på överträning! Du bryter ner din kropp! Musklerna hinner inte återhämta sig!! PANIK!!!". Jag delar alltid upp min träning så jag kör en muskelgrupp i taget, till exempel så kör jag triceps som ett pass, axlar som ett pass, mage som ett och så vidare. Så skulle jag till exempel känna mig sliten i triceps så kan jag köra ett benpass istället för bröst och så vidare, det är lite så jag bestämmer vad jag ska köra härnäst.

Jag brukar oftast köra två gympass om dagen plus cardio. Nu igen säger säkert många "Tre pass?! Hädelse! Nerbrytning! Du kommer bara gå back på det!" men det här är något som verkligen fungerar för mig i alla fall. Jag rekommenderar inte att man när man kör dubbelpass börjar köra kanske det varje dag. Men något jag rekommenderar är definitivt att testa att slänga in ett dubbelpass (om det finns tid) någon gång i veckan. Till exempel kan du istället för att köra bröst/triceps på ett pass köra det på två ett på morgon, ett på eftermiddag/kväll. Jag tycker personligen att detta dels ger bättre återhämtning för muskeln så du verkligen kan ge allt igen dels så har du tid/ork att köra fler övningar! Istället för kanske tre övningar bröst och tre triceps har du energin att kriga igenom 4-6 övningar per muskelgrupp!

Jag förstår att detta träningsupplägg inte är optimalt eller ens fungerar för alla, men som sagt detta är något som fungerar bra för mig och har gjort det länge!

//Johan "@Pushthrough"

Inga kommentarer: